9 - 10 / ocak 2008 Zilhicce’nin sonuncu günü ile Muharrem’in birinci günü oruç tutalım....
1) Muharrem ayi:
Arabî aylarin hicrî tarih ile sene basi Muharrem ayi’dir. Ramazan ayindan sonra aylar içerisinde en hayirlisidir. "Zilhicce’nin sonuncu günü ile Muharrem’in birinci günü oruç tutanin orucu elli yillik günahina keffarettir" Hadis-i Serîf
Muharrem ayinin ilk Cuma gecesi: Tâhâ Sûre’si bir defa okunacak. 9, 10 veya 10 ve 11.nci günler (10.ncu gün Asûre günü) oruç tutulacak. 10.ncu gece yatsidan sonra 2 rek’at namaz kilinacaktir. Her rek’atinda; 1 Fâtiha-i Serîfe, 1 Ayet-el Kürsî okunup namazdan sonra 313 defa "Lâ ilâhe illâ ente sübhaneke inni küntü minezzâlimîn" 1 defa Tenzile Sûresi okunacaktir. Muharrem’in 10.ncu günü Kusluk vaktinde 8 rek’at namaz; her rek’atte 1 Fâtiha-i Serîfe, 1 Ayet-el Kürsî ile kilinacak, namazdan sonra 100 Ihlâs-i Serîf okunacaktir.
> >Hicrî ayların ilki olan Muharrem ayı, Müslümanlar açısından iki yönüyle
> >önemlidir: Hicrî yılbaşının Muharrem ayının birinci günüyle başlaması,
> >aşure
> >orucu ve aşure tatlısı dolayısıyla aşure ayı olması.
> >Hicrî yılbaşı
> >Hz.Muhammed (s.a.) İslâm dinini tebliğ etmek için Mekke'deki ortamın
> >elverişsizliği üzerine 1 Muharrem 622'de kuzeydeki eski adı Yesrib olan
> >Medine'ye göç etti. Bu hicret, İslâm ve insanlık tarihinde bir dönüm
> >noktası
> >oluşturdu. Araplar, takvim kullanmazlardı, yaşanan önemli olaylar temel
> >alınarak tarih belirlenirdi. Hz.Ömer (r.a.) devrinde, hicretin 17. yılında,
> >Hz.Ali'nin (r.a.) önerisiyle hicret, takvim başlangıcı kabul edilerek
> >yılbaşı olarak belirlendi.
> >Aşure orucu
> >Muharrem ayının ikinci özelliği, içinde aşure orucunun yer almasıdır.
> >Kamerî
> >ayların ilki olan Muharrem'in onuncu gününe "aşure günü" (onuncu gün:yevm-i
> >âşûrâ) adı verilir. Aşure günü oruç tutmak, eski bir gelenekti. Bu yüzden,
> >bu geleneğe İslâmî renk vermek üzere, tutulma biçimi değiştirilmiştir:
> >a) Sünnet olan aşure orucu: Muharrem'in onuncu günü, bir gün öncesiyle,
> >yani
> >dokuzuncu ve onuncu (yani bu yıl itibarıyla, bu haftaki Çarşamba-Perşembe)
> >günlerini veya bir gün sonrasıyla, yani onuncu ve on birinci (bu haftaki
> >Perşembe-Cuma) günlerini oruçlu geçirmek sünnettir. Efdal olan, dokuzuncu
> >ve
> >onuncu günleri birlikte tutmaktır. Medine'ye hicretten sonra Yahudiler
> >Hz.Musa'nın bu günde oruç tuttuğunu bildirince, Hz.Peygamber (s.a.) "Ben
> >Musa'ya, sizden daha yakınım" buyurmuş ve aşure gününde oruç tutulmasını
> >istemiştir. (Buharî, sıyâm, 69; İbn Mâce, sıyâm, 41) Câhiliye Arapları
> >(Kureyş) da aşure orucu tutardı. Hz.Peygamber (s.a.) de Ramazan orucunun
> >farz kılınmasından önce aşure orucunu tutmayı emretmiştir. (Müslim, sıyâm,
> >116) Medine'ye hicretten sonra da aşure orucuna devam etmiştir. Aşure
> >orucunun sevabı konusunda, şöyle buyurur: "Aşure orucunun önceki yılın
> >günahlarına keffaret olacağını umarım." (Tirmizî, savm, 48; İbn Mâce,
> >sıyâm,
> >41) Ramazan orucunun farz kılınmasından sonra, aşure orucu sünnet olarak
> >kalmıştır. Hz.Peygamber (s.a.) Ramazan orucu farz kılınınca, aşure orucu
> >tutmayı bırakmıştı. Bu konuda, muhtemelen son tuttuğu aşure orucu
> >sırasında,
> >şu açıklamayı yapmıştır: "Bugün aşure günüdür. Aşure günü oruç tutmak, size
> >farz kılınmamıştır. Ben oruçluyum. İsteyen tutar. İsteyen de tutmaz."
> >(Buharî, savm, 68) Nitekim, sahabeden kimileri bu orucu tutmuş, kimileri de
> >tutmamıştır. (Buharî, savm, 69; Neseî, zekât, 35)
> >b) Mekruh Olan Tek Günlü Aşure/10 Muharrem Orucu: Muharrem ayının yalnız
> >onuncu günü oruç tutmak tenzihen mekruhtur. Bunun sebebi, Yahudilere
> >benzemek ve onları taklit etmektir.
> >Af ve Kurtuluş Günü
> >Geleneksel İslâmî literatürde, on kadar önemli tarihî olayın, Yüce Allah'ın
> >on peygambere on ikramda bulunuşunun, aşure gününde (yevm-i aşura) meydana
> >gelmiş olduğu kabul edilir. Bu olaylar, şunlardır: 1) Yüce Allah,
> >Hz.Adem'in
> >(a.s.) tövbesini kabul etti. (Abdurrezzak, Musannef, 4/291, no: 7852) 2)
> >Hz.İdris'i (a.s.), yüksek yere (semaya) çıkardı. 3) Hz.Nuh (a.s.), gemisini
> >Cudi Dağı'na indirdi, kurtuluşa erdi. 4) Hz.İbrahim (a.s.) doğdu (Ali
> >Mutteki, Kenzü'l-Ummal, 8/576, no: 24256), kendisine Halîlullah adı
> >verildi,
> >Nemrut'un ateşinden kurtuldu. 5) Hz.Süleyman'ın (a.s.) tövbesi kabul
> >edildi,
> >mülkü red ve ilhak edildi. 6) Hz.Eyüp'e (a.s.) hastalığı konusunda şifaya
> >kavuşarak sıhhat ihsan edildi. 7) Hz.Musa'ya (a.s.) kavmiyle birlikte
> >Kızıldeniz'den geçerek denizden kurtuluş verildi, şerrinden kurtulduğu
> >Firavun ise denizde garkoldu. 8) Hz.Yunus (a.s.) balığın karnından
> >kurtuldu.
> >9) Hz.İsa (a.s.), semaya yükseltildi. (* Hz.İsa doğdu. -Mutteki,
> >Kenzü'l-Ummal, 8/576, no: 24256) 10) Ümmet-i Muhammed için mükerrem
> >kılındı.
> >Bu konuda, ayrıca aşure gününde Hz.Yusuf'un (a.s.) kuyudan çıkarıldığı,
> >Hz.Davud'un (a.s.) tövbesinin kabul edildiği, Hz.Süleyman'a (a.s.) mülk
> >verildiği, Hz.Yakub'un (a.s.) Hz.Yusuf'a (a.s.) hasretinden ağlaması sonucu
> >kapanan gözlerinin açıldığı rivayetleri de vardır. Hz.Peygamber (s.a.), af
> >günü konusunda, şöyle buyurur: "Ramazan dışında da oruç tutmak istersen,
> >Muharrem ayında tut. Çünkü o Şehrullah (Allah'ın ayı)dır. O ayda bir gün
> >vardır ki, Allah onda bir kavmin günahlarını affetti (tövbelerini kabul
> >etti), bir başka kavmin günahını da affedecek." (Tirmizî, savm 40; Dârimî,
> >savm, 45)
> >Bu tarihî olayların tam aşure gününde oluşu, tamamen bir kabule dayalıdır,
> >dolayısıyla temsîlî bir değer taşır. Muharrem ayı ve aşure günü
> >vesilesiyle,
> >bu olaylar üzerine okuyarak veya bilgi tazeleyerek, kendimiz için ibretler
> >çıkarmak gerekir.
> >Bütün bu sebeplerle aşure geleneği, çok eski tarihlere dayanır.
> >Hz.İbrahim'e
> >(a.s.), Hz.Nuh'a (a.s.), hatta Hz.Adem'e kadar dayandırılır. Bu açıdan,
> >dinler tarihinin çok eski saygı duyulan günlerindendir. En yaygın
> >milletlerarası saygınlığı bulunan gündür.
> >Aşure günü, İslam tarihinde çok belirleyici olan acılı bir olayı da
> >barındırır. Hz.Hüseyin, Emevi Devleti hükümdarı Yezid'in ordusu tarafından,
> >55 yaşındayken Kerbela'da çok acıklı bir biçimde yine aşure gününde şehid
> >edildi. (10 Muharrem 61/10 Ekim 680)
> >Aşure tatlısı
> >Tahıl ve kuru meyvelerden yapılan tatlıya da aşure çorbası veya kısaca
> >aşure
> >adı verilir. Bu günde aşure tatlısının pişirilme sebebi, Hz.Nuh'un (a.s.)
> >gemisi dağa oturunca, gemidekilerin tufandan kurtulduktan sonra gemide ne
> >kadar artık erzak varsa toplayıp bir şükran çorbası pişirmiş olmalarıdır.
> >Aşure, Muharrem başından veya aşure günü olan onuncu gününden itibaren ay
> >sonuna kadar, hatta bazen daha da uzun süre eşe dosta ve konu komşuya
> >dağıtılarak toplum içinde kaynaşmaya ortam hazırlar. Milletimizin önemli
> >geleneklerinden biri, bu aşure dağıtımıdır.