selamun aleykum ve rahmetullahi ve berakatuhu
CEMİL celle şanuhu ALLAH tealayı müşahade edip de onda bulunmayan insana dair hallerin anlatımı olarak tefekkür edilmiş isimlerden birisidir. zira ALLAH teala kendisine bu isimle hitab ettirdiğine dair bir ayet yoktur.
cemil temel olarak nefsine hakim kimsenin kendini gizlemesi ve hayrını açıkça ortaya koyması ile kendi talebinde durması olarak adlandırılabilir.
bir nevi kendine olan özgüveninden meydana getirdiği hayrı yine kendine çevirmesi anlamı daha şumullü bir anlam olacaktır.
belli bir devinim içinde olan kimsenin kendi kendisiyle murakabesi bu neviden değerlendirilir. ALLAH tealanın CEMİL celle şanuhu olması halinde bu güzellik veren olarak değil kendine ait hayra sahip olup da bu hayrı koruyan ve açığa verdiğinde kendisine döndüren anlamı daha uygun olacaktır.
ALLAH teala bu isimle bir hayrı açıklarken geri dönüşümü olarak kullandığı şey kişiye nefsine hakim olma ameliyesini kazandırmak olarak düşünebiliriz. ALLAH tealanın kullarının güzelliği olarak gösterdiği ışığı gece namazında aramak daha doğru olur kanaatindeyim.
bu isim beşer anlamında iade edemeyen anlamında iken ALLAH tealanın ism-i celili olarak gizlenmiş bir mevkiden hayrı açıklayan ve bu hayrı talep edene çeviren manası daha uygundur.
bu ismin zikri kişiye gizlenen bir kudretin açığa çıkardığı hayrın insanlar arasında dolaştırılması suretiyle o kimselerin ahvalini değiştirmesi olarak da anlaşılabilir.
CEMİL celle şanuhu denirken aslında bu ismin ve diğer esmanın HZ.CEBRAİL aleyhisselatu vesselama veya efendimiz aleyhi ekmeltu tehayaya giden bir yapısı olduğu da unutulmamalıdır. zira ALLAH teala esmaul husnanın kuran-ı hakimde bildirilen isimler olarak geçen kısmında bu isimden bahsetmez.
ALLAH teala bizlerden razı olsun.